
ICA är en bra marknadsförare av konceptet bakom det klassiska spelet Monopol. Den som är samlad och stark tjänar mer pengar.
Den gamla Inköpscentralen är tveklöst en framgångssaga inom svensk dagligvaruhandel. Butikskedjan är helt dominerande i Sverige, och andra kvartalet i år lyckades koncernen öka marknadsandelen ytterligare något.
Den som spelat Monopol vet att det är svårt att dutta omkring med svaga positioner.
I livsmedelsindustrin handlar det inte minst om just inköpen. Även om ICA gärna vill framhålla att många av leverantörerna är stora internationella kedjor med bra marginaler på sina håll så har ICA ett extremt starkt förhandlingsläge i Sverige. Mindre leverantörer har det väldigt tufft, samtidigt som det är viktigt att finnas med på ICAs hyllor. Och även om ICA pekar på att motparten kan vara stor visar exempelvis Arla att det inte betyder att det är en stark och lönsam aktör.
ICA har dessutom dragit fördel av att konkurrenterna inte varit så skickliga alla gånger. Coop har genom åren stått för en mängd självmål. Och de utländska aktörer som är inne och slåss i Sverige är vana vid starka positioner på sina hemmamarknader, men har betydligt svårare att hävda sig i Sverige.
Det är ungefär som ICA i Norge. Även om det stundtals gick bra så lyckades bolaget aldrig få tillräckligt fotfäste, och butikerna fick säljas till Coop som därmed snabbt kunde gå upp i storlek.
Samtidigt är det enligt samma skoningslösa matematik stor skillnad på ICA-handlare och ICA-handlare. Framför allt ICA Maxi-handlare, som närmast förestår ett mindre börsbolag omsättningsmässigt, är väldigt lönsamma. Andra handlare slåss, precis som ICA:s vd Per Strömberg konstaterar, för sin överlevnad. En del mindre handlare har också drabbats av konkurrensen från sina starkare sfärbröder.
Genom förvärvet av Apotek Hjärtat kunde ICA öka marknadsandelarna på apotek rejält, och närma sig den position som visat sig så framgångsrik inom livsmedelshandel. Därtill finns en poäng i Apotek som ligger i anslutning till livsmedelsbutikerna. Men en lite luddig formulering i bolagets senaste rapport säger nog en hel del, där ICA gjort flera transaktioner ”för att renodla vårt apoteksnätverk från konkurrentnära lägen.” Så talar en sann Monopolvinnare.
Läs mer på nliv.se
No Responses to “ICA – en sann monopolvinnare”