Meny
  • Start
  • Analys
  • Framtidens stad
  • Pensionsmästarna
  • Sport
  • Om N360
  • Annonsera

Geelys förvärvsiver väcker mest frågetecken

av Per Lindvall | publicerat 2017-12-29 kl 17:46 |
Analys Börs

Volvo Cars ägaren Geelys frenetiska shoppande under 2017 väcker mer frågor än några svar. Senast betalar de, enligt Financial Times prisuppgifter, en premie på runt 20 procent för en kontrollpost, som trots allt ger ett begränsat inflytande, i Volvo AB.

Premier brukar man ju betala för att just få kontroll. Vad gäller Volvo AB så är Industrivärden herre på täppan med 20 procent av rösterna, till skillnad mot Geelys 16 procent, även om de senare nu äger mer av kapitalet. Och vad gäller det strategiska inflytandet så lär Industrivärden få uppbackning av det svenska fondkapitalet. Möjligen kan man spekulera i att Geely kan göra en ”Fredrik Lundberg” (såsom denne väntade ut en upplösning av korsägandet mellan Handelsbanken och SCA i Industrivärden) och vänta ut ett Industrivärden som under Helena Stjernholm beskrivs som mera transaktionsinriktat än Industrivärdens historiskt maktinriktade förvaltande. Mot detta talar att huvudägaren i Industrivärden just är Fredrik Lundberg.

Geely beskivs som en mer långsiktig ägare än vad aktivistfonden Cevian, per definition, är. Det nu åttaåriga och lyckosamma ägandet av Volvo Cars tas som intäkt för det. Volvo Cars har fått behålla sin självständighet och utvecklats till ett lönsamt bolag, samtidigt som Geelys ägande varit en förutsättning för den lyckosamma satsningen i Kina. Den mest trovärdiga ”storyn” runt Geelys köp är att Volvo AB ska få fart på sin kinesiska försäljning, än vad det hittills rätt sömniga joint venturet med Dongfeng har givit.

Men långsiktighet förutsätter finansiell uthållighet och vad gäller det så är Geely, med det privata moderbolaget Zhejiang Geely Holding Group Co i toppen ett mycket stort frågetecken. Långt större än Cevian, som trots allt kunde vänta 11 år på sin exit. Volvo Cars har visserligen ett starkt kassaflöde nu, men det behövs för att finansiera bolagets transformation när elektrifieringen accelererar. Det börsnoterade dotterbolaget Geely Automobile Holding har vuxit kraftigt till att bli Kinas största inhemska bilmärke, men är ändå en småspelare på den kinesiska marknaden och dess förvärv av tre komponentfabriker av modern för knappt 2,5 miljarder kronor räcker inte långt i sammanhanget. För aktierna i Volvo AB är inte det enda köp som Geely gjort under 2017. Till detta skall läggas en majoritetspost i brittiska Lotus, London Taxi, London Electric Vehicles, malaysiska Proton, det amerikanska flygandebilföretaget Terrafugia och en storpost i danska Saxo Bank. Med få undantag företag som behöver mer kapital än vad de kan lämna ifrån sig.

Om man kan se något mönster så är det de japanska företagens shoppinghysteri i slutet av 80-talet. Den blev inte riktigt som man tänkt sig.

Läs GP

Skribent

Per Lindvall

Per Lindvall
Krönikör och medgrundare av N360. Skriver sedan 2005 krönikor och analyser i SvD Näringsliv och sedan hösten 2015 i Göteborgsposten. Medarbetar i ekonomikanalen EFN, och har tidigare varit börskrönikör på Affärsvärlden, Dagens Industri, E24 och Finanstidningen, samt kreditriskanalytiker på Nordisk Rating (Standard & Poor´s).

Senaste artiklarna

  • Trumps tullar kan orsaka en global kris

    9 mars, 2018 -
  • Superhett Spotify

    2 mars, 2018 -
  • “Häng med i världsläget”

    14 februari, 2018 -

No Responses to “Geelys förvärvsiver väcker mest frågetecken”

Leave a Reply Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


*
*

Volvo Cars ägaren Geelys frenetiska shoppande under 2017 väcker mer frågor än några svar. Senast betalar de, enligt Financial Times prisuppgifter, en premie på runt 20 procent för en kontrollpost, som trots allt ger ett begränsat inflytande, i Volvo AB.

Premier brukar man ju betala för att just få kontroll. Vad gäller Volvo AB så är Industrivärden herre på täppan med 20 procent av rösterna, till skillnad mot Geelys 16 procent, även om de senare nu äger mer av kapitalet. Och vad gäller det strategiska inflytandet så lär Industrivärden få uppbackning av det svenska fondkapitalet. Möjligen kan man spekulera i att Geely kan göra en ”Fredrik Lundberg” (såsom denne väntade ut en upplösning av korsägandet mellan Handelsbanken och SCA i Industrivärden) och vänta ut ett Industrivärden som under Helena Stjernholm beskrivs som mera transaktionsinriktat än Industrivärdens historiskt maktinriktade förvaltande. Mot detta talar att huvudägaren i Industrivärden just är Fredrik Lundberg.

Geely beskivs som en mer långsiktig ägare än vad aktivistfonden Cevian, per definition, är. Det nu åttaåriga och lyckosamma ägandet av Volvo Cars tas som intäkt för det. Volvo Cars har fått behålla sin självständighet och utvecklats till ett lönsamt bolag, samtidigt som Geelys ägande varit en förutsättning för den lyckosamma satsningen i Kina. Den mest trovärdiga ”storyn” runt Geelys köp är att Volvo AB ska få fart på sin kinesiska försäljning, än vad det hittills rätt sömniga joint venturet med Dongfeng har givit.

Men långsiktighet förutsätter finansiell uthållighet och vad gäller det så är Geely, med det privata moderbolaget Zhejiang Geely Holding Group Co i toppen ett mycket stort frågetecken. Långt större än Cevian, som trots allt kunde vänta 11 år på sin exit. Volvo Cars har visserligen ett starkt kassaflöde nu, men det behövs för att finansiera bolagets transformation när elektrifieringen accelererar. Det börsnoterade dotterbolaget Geely Automobile Holding har vuxit kraftigt till att bli Kinas största inhemska bilmärke, men är ändå en småspelare på den kinesiska marknaden och dess förvärv av tre komponentfabriker av modern för knappt 2,5 miljarder kronor räcker inte långt i sammanhanget. För aktierna i Volvo AB är inte det enda köp som Geely gjort under 2017. Till detta skall läggas en majoritetspost i brittiska Lotus, London Taxi, London Electric Vehicles, malaysiska Proton, det amerikanska flygandebilföretaget Terrafugia och en storpost i danska Saxo Bank. Med få undantag företag som behöver mer kapital än vad de kan lämna ifrån sig.

Om man kan se något mönster så är det de japanska företagens shoppinghysteri i slutet av 80-talet. Den blev inte riktigt som man tänkt sig.

Läs GP

  • Trumps tullar kan orsaka en global kris

    Donald Trump har visserligen lämnat dörren öppen för en uppmjukning. Men beslutet om tullar kan leda till handelskrig, skriver USA-kännaren Thomas Skoglund, medlem i N360:s expertpanel.
  • Superhett Spotify

    Spotify kan omedelbart bli mer värt än svenska teknologijättar med anor från 1800-talet. Samtidigt höjs varningar för konkurrensen med den nya tidens amerikanska giganter.
  • Bitcoin är en meningslös valuta

    Bitcoins senaste ras och kanske än mer fjolårets kraftiga uppgång visar att den är fullständigt meningslös som valuta. Och om den är meningslös som valuta så är den obegriplig som investering. Dess underliggande värde är lika högt som de vävar som fyllde vävstolarna i HC Andersens saga om Kejsarens nya kläder.

Dagens dom

”Ökad konsumentmakt och större valfrihet”

Ökad konsumentmakt och större valfrihet. Det är några trender som väntas styra i transportbranschen 2018.

N360
N360 • Läs mer

”2018 konsumentmaktens år”

4 januari, 2018 -

Företagare sparar mindre

1 december, 2017 -

Pensionsmästarna

“Häng med i världsläget”

”För att veta vilka fonder man ska satsa på eller inte är det viktigt att ha en bra koll på vad som händer i världen. Då är internet ett fantastiskt verktyg och informationskälla”, säger Ingemar Lundgren från Staffanstorp, som är en av 2017 års Pensionsmästare.

Pensionsmästarna
Pensionsmästarna • Läs mer

“Jag går mycket på magkänsla”

12 februari, 2018 -

”Fler borde förvalta sina PPM-fonder”

30 januari, 2018 -

Granskning

Postnord i hållbarhetsbotten

Postnord hamnar i absoluta botten när det gäller hållbarhet.

N360
N360 • Läs mer

”Nödvändig landskamp”

28 juni, 2017 -

Förundersökning läggs ner

16 juni, 2017 -

Analys

Superhett Spotify

Spotify kan omedelbart bli mer värt än svenska teknologijättar med anor från 1800-talet. Samtidigt höjs varningar för konkurrensen med den nya tidens amerikanska giganter.

Torbjörn Isacson
Torbjörn Isacson • Läs mer

Bitcoin är en meningslös valuta

1 februari, 2018 -

Vem vill bli kallad socialist?

1 februari, 2018 -

Börs

Geelys förvärvsiver väcker mest frågetecken

Volvo Cars ägaren Geelys frenetiska shoppande under 2017 väcker mer frågor än några svar. Senast betalar de, enligt Financial Times prisuppgifter, en premie på runt 20 procent för en kontrollpost, som trots allt ger ett begränsat inflytande, i Volvo AB.

Per Lindvall
Per Lindvall • Läs mer

Oscar Properties i gungning

26 oktober, 2017 -

Den svenska skogens osäkra framtid

23 maj, 2017 -

Expertpanelen

Trumps tullar kan orsaka en global kris

Donald Trump har visserligen lämnat dörren öppen för en uppmjukning. Men beslutet om tullar kan leda till handelskrig, skriver USA-kännaren Thomas Skoglund, medlem i N360:s expertpanel.

N360 Expertpanel
N360 Expertpanel • Läs mer

Samuelsson viktig i affären Geely-Cevian

27 december, 2017 -

Verklighetens jultomte

24 december, 2017 -

Opinion

”Elbolagen ska betala, inte nätkunderna”

OPINION

Det är producenterna och säljarna av el som ska betala de ökade kostnaderna för nya anslutningar och lagring av el, inte nätkunderna.

Det skriver Eric Anderzon från Svenska Elnätsupproret i ett debattinlägg.

N360 Opinion • Läs mer

”Svag tillsyn skadar konsumenter”

20 september, 2016 -

”Vexit efter Brexit”

4 augusti, 2016 -

Sport

Kamp på och utanför plan

Om bara ett par timmar tar IFK Göteborg emot Malmö FF i ett glödhett Mesta mästarna-möte som inleder årets allsvenska.

Torbjörn Isacson
Torbjörn Isacson • Läs mer

SvFF vill kunna driva sportspel

29 augusti, 2016 -

Vinst krävs för SvFF

10 juni, 2016 -

Senaste artiklarna

  • Trumps tullar kan orsaka en global kris

    9 mars, 2018 -
  • Superhett Spotify

    2 mars, 2018 -
  • “Häng med i världsläget”

    14 februari, 2018 -
  • “Jag går mycket på magkänsla”

    12 februari, 2018 -
  • ”Ökad konsumentmakt och större valfrihet”

    12 februari, 2018 -

Expertpanelen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Annons

Annons

  • Torbjörn Isacson
    Superhett Spotify
    Torbjörn Isacson
  • Torbjörn Isacson
    Kamprads resa saknar motstycke
    Torbjörn Isacson
  • Torbjörn Isacson
    Nödvändig Kina-ändring
    Torbjörn Isacson
  • Start
  • Om N360
  • Kontakt